برنامه های کاربردی مهندسی

فایل‌های نقشه برداری

فایل‌های ژئوتکنیک

فایل های تاسیسات

اشتراک در خبرنامه

جهت عضویت در خبرنامه لطفا ایمیل خود را ثبت نمائید

Captcha

آمار بازدید

  • بازدید امروز : 58
  • بازدید دیروز : 196
  • بازدید کل : 709730

جدول تناوبی پویا در اکسل


جدول تناوبی پویا در اکسل

جدول تناوبی یا جدول مندلیف، یکی از مهم‌ترین جداول نوشته شده تاریخ بشر است. در این جدول عناصر شیمیایی بر اساس عدد اتمی (تعداد پروتون‌ها) چیده‌ شده‌اند. با این چینش، عناصری که خواص مشابه دارند در کنار هم قرار گرفته‌اند.

نظم بسیار زیبایی در این جدول برقرار است. ده‌ها نکته می‌توان از این جدول استخراج کرد. اولین جدول تناوبی در سال ۱۸۶۹ توسط دیمیتری مندلیف نوشته شد. از آن زمان تا کنون عناصر زیادی به این جدول اضافه شده‌اند. ولی کلیت جدول همان است. در همان زمان مندلیف توانست بر اساس جدول، خواص برخی از عناصر ناشناخته را هم پیش‌بینی کند.

نکات کلی جدول تناوبی

نکته : در جدول تناوبی عناصر بر اساس عدد اتمی یا Z مرتب شده‌اند. عدد اتمی برابر است با تعداد پروتون‌های هسته اتم. بنابراین ایزوتوپ‌ها در جدول تناوبی از هم جدا نمی‌شوند. تمام ایزوتوپ‌های یک اتم در جدول تحت یک نام هستند.

نکته : جدول تناوبی دارای ۱۱۸ عنصر است.

نکته : ۹۴ عنصر اول جدول تناوبی در طبیعت یافت می‌شوند (در شیمی ۲، ۹۱ عنصر ذکر شده است). ۲۴ عنصر دیگر (از ۹۵ تا ۱۱۸) در آزمایشگاه ساخته شده‌اند.

نکته : از ۹۴ عنصری که در طبیعت یافت می‌شوند، ۸۴ عدد پایدارند. ۱۰ عنصر دیگر در طی فرآیند شکست عناصر دیگر به وجود می‌آیند و ناپایدارند.

نکته : تا کنون هیچ عنصر سنگین‌تر از اینستنیم (عنصر ۹۹) در ابعاد ماکروسکوپیک و مقدار زیاد دیده نشده است. عناصر استاتین (۸۵) و فرانسیم (۸۷) هم تنها به صورت نور ساطع در زیر میکروسکوپ دیده شده‌اند

گروه‌ها در جدول تناوبی

نکته : ستون‌های جدول تناوبی را گروه می‌نامند.

نکته : عناصری که در یک گروه قرار دارند، دارای خواص شیمیایی مشابه هستند. زیرا آرایش الکترونی آنها شبیه به هم است. یعنی تعداد الکترون‌های لایه‌ی آخر آنها یکسان است.

نکته : تعداد ۱۸ گروه در جدول تناوبی وجود دارد. شماره‌گذاری از سمت چپ به راست است. نام و خواص گروه‌ها به ترتیب زیر است (از ستون سمت چپ جدول به راست):

گروه یک، فلزات قلیایی: این گروه یک الکترون در لایه آخر دارند. با از دست دادن یک الکترون به آرایش گازهای نجیب می‌رسند. بسیار واکنش پذیرند. بسیار نرم هستند. در تماس با آب به شدت واکنش داده و محلول بازی تولید می‌کنند.

گروه دو، فلزات قلیایی خاکی: دارای دو الکترون در اوربیتال بیرونی هستند. واکنش‌پذیری کمتری نسبت به فلزات قلیایی دارند. سخت‌تر و چگال‌تر از فلزات قلیایی هستند.

گروه سه تا دوازده، فلزهای واسطه: همگی فلز هستند. واکنش‌پذیری کمتری نسبت به قلیایی خاکی دارند. بی‌نظمی‌های زیادی در آرایش الکترونی و خواص آنها دیده می‌شود.

گروه ۱۳ تا ۱۶: در این گروه‌ها برخی فلز، برخی نافلز و برخی شبه فلز هستند.

گروه ۱۷، هالوژن‌ها: این گروه همگی نافلزند و تنها یک الکترون در لایه آخر کم دارد. به شدت واکنش‌پذیرند و با فلزهای قلیایی تشکیل نمک می‌دهند. در واکنش با هیدروژن تشکیل اسید می‌دهند. با حرکت از بالا به پایین در هالوژن‌ها، واکنش‌پذیری آنها کاهش می‌یابد زیرا شعاع اتم زیاد می‌شود.

گروه ۱۸، گازهای نجیب: این گروه آرایش الکترونی کاملی دارند. تمایل آنها به واکنش کم است.

این فایل بدون پسورد بوده و قابل بررسی و ویرایش می باشد . غیر از موضوع اصلی، با آرایه ها , نامگذاری محدوده ها , تعدادی از فرمول های اکسل و نحوه استفاده از آنها بصورت کاملا کاربردی آشنا خواهید شد.

نمایی از داده های جدول : در این قسمت با کلیک روی هر یک از عناصر , اطلاعات کاملتری در مورد آن مشاهده خواهید کرد.

 جدول تناوبی پویا در اکسل

جدول تناوبی فارسی

توابع استفاده شده در این فایل :

IERROR * HYPERLINK * IF * CHAR * INDEX * SUMPRODUCT

کد : D7

فایل اکسل : 2شیت

ماکرو : دارد

توضیح : فایل بدون پسورد و قابل بررسی و ویرایش می باشد.


مبلغ قابل پرداخت 70,000 تومان

توجه: پس از خرید فایل، لینک دانلود بصورت خودکار در اختیار شما قرار می گیرد و همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال می شود. درصورت وجود مشکل می توانید از بخش تماس با ما ی همین فروشگاه اطلاع رسانی نمایید.

Captcha
پشتیبانی خرید

برای مشاهده ضمانت خرید روی آن کلیک نمایید

  انتشار : ۲ شهریور ۱۳۹۷               تعداد بازدید : 3915

برچسب های مهم

دیدگاه های کاربران (0)

اگر به یک وب سایت یا فروشگاه رایگان با فضای نامحدود و امکانات فراوان نیاز دارید بی درنگ دکمه زیر را کلیک نمایید.

ایجاد وب سایت یا
فروشگاه حرفه ای رایگان

تمام حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به "" می باشد

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما